Religion

Jag har religionsprov idag. Om buddhism.

*Buddha levde 560 - 480 f.Kr i Nepal vid Himalya.
*Buddha betyder den upplyste
*De fyra ädla sanningarna är:
          *Allt liv är lidande

          *Orsaken till lidandet är livstörsten
          *För att få slut på lidandet skall man släcka livstörsten
          *Livstörsten släcks om man följer den 8a faldiga vägen
*För att slippa återfödas måste man ha bra karma som gör att atman (själen) når Nirvana, vilket betydet att den slipps återfödas. vilket är buddhisters mål.
*Jag vet hur Siddharta Gautama (Buddha) blev Buddha men orkar inte skriva det, det är så långt. Det slutar iaf med att han sätter sig under ett fikonträd och mediterar och där blir han Buddha.

Den åttafaldiga vägen visas i deras cirkel som är uppdelad i åtta delar.

Detta är buddhisternas tecken precis som kristendomen har ett kors.

Idag efter provet så skall jag åka till Sportlife och träna med Sophie. =)
Lägger mig nog en stund i solariet också. kanske en liten vattenmassage också :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0